woensdag 22 april 2015

Nutella-cupcakes

Dit weekend kwamen 4 vriendinnen onze kleine Seppe bewonderen. Aangezien onze kleine man al iets langer zelfstanding in zijn parkje kan liggen en op zondag ook "het lief" hem een beetje kan knuffelen indien hij troost nodig heeft, zag ik mijn kans schoon om nog eens te bakken.

Ik besloot mijn meest populaire cupcake-recept nog eens te maken: vanillecupcakes met lemoncurd en meringue. Maar ik had, na weken van rust voor mijn oven, honger om ook een nieuwe cupcake te maken: een Nutella-cupcake.

De wederhelft juichte dit plan alleen maar toe aangezien de potten choco hier niet snel genoeg kunnen aangekocht worden (en dat zijn dan al de grote potten van 825g, om maar aan te tonen dat ik een echte Nutella-fan in huis heb).
Ingrediënten (voor 12 cupcakes):
  • 3 eieren
  • 250 g suiker
  • 1 tl vanille-extract
  • 100 g boter
  • 100 ml melk
  • 350 g bloem
  • 1 tl bakpoeder 
  • 1 el cacaopoeder
  • 1 snufje zout
  • zeste en sap van 1 citroen
  • 250 g Nutella
Bereiding:
  • Verwarm de oven op 175°C.
  • Klop de eieren, suiker en het vanille-extract tot een wit en luchtig mengsel
  • Smelt de boter en voeg hierbij de melk toe. Meng met het eiermengsel.
  • Meng de bloem, bakpoeder, cacaopoeder en zout door elkaar en spatel het voorzichtig door het luchtige eiermengsel.
  • Meng de zeste en het citroensap door het cupcakemengsel.
  • Vul de cupcakepapiertjes voor tweederde met beslag en bak 20 minuutjes in de voorverwarmde oven. 
  • Nadat de cupcakes zijn afgekoeld, kan je ze besmeren met Nutella en er als decoratie snoeppareltjes of chocoladepareltjes over strooien. 
  
En zo kon ik nog een supersmakelijke taartplateau op tafel toveren! Smullen!

1 opmerking: