maandag 29 september 2014

Chocolate darlings

Tweede keer goede keer. Ik probeerde dit receptje 2 weken geleden uit. Toen koos ik helaas voor een bakvorm die niet groot genoeg was. Het deeg was dus iets te nat toen het uit de oven kwam en langer in de oven staan was geen optie, want chocolade durft al eens te verbranden.

Gelukkig is het lief een échte 'chocoholic' en raakte een heel groot deel rechtstreeks uit de kom opgegeten.

Perfectionistisch als ik ben, moest het me de volgende keer wel lukken en dus sloeg ik dit weekend opnieuw aan het bakken. Mét groot succes want tijdens de familiebijeenkomst gisteren was alles in een mum van tijd op.
Ingrediënten voor 1 grote cake:
  • 5 eieren
  • 350 g suiker
  • 275 g bloem
  • 3 tl bakpoeder
  • 5 el cacaopoeder
  • een snuifje zout
  • 200 ml water
  • 300 g gesmolten, ongezouten boter
  • 200 g fondantchocolade 70% (zelf geen grote fan van donkere chooclade gebruikte ik gewone melkchocolade)
  • 90 g gerapste kokos
voor de chocolate icing:
  • 200 ml slagroom
  • 2 tl koffie
  • 200 g  fondantchocolade 70% (ook hier gebruikte ik opnieuw melkchocolade)
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200°C
  • Klop de eieren en de suiker tot ze licht en luchtig zijn 
  • Roer de droge ingrediënten door elkaar vooraleer ze voorzichtig aan het eiermengsel toe te voegen
  • Voeg het water en de gesmolten boter toe en laat verder mixen tot je een mooi smeuïg deeg krijgt
  • Stort het deeg in een ingevette bakvorm met bakpapier. Opgelet de bakvorm moet groot genoeg zijn. De 2e maal gebruikte ik er een van 40 op 30cm
  • Besprenkel met de in kleine stukjes gesneden chocolade
  • Laat 15 tot 20 min bakken. Als je er een tandenstokertje insteekt moet het nog een klein beetje vochtig zijn
  • Laat de 'cake' afkoelen
  • Breng de slagroom aan de kook en roer er de koffie door
  • Laat lichtjes afkoelen
  • Voeg de fijngehakte chocolade toe en roer tot het gesmolten is
  • Doe de icing op de cake en strooi er de gemalen kokos op
  • Snij in vierkantjes

1 opmerking: