dinsdag 31 mei 2016

All the light we cannot see

Het laatste boek dat ik uitlas is er eentje dat ik jullie niet wil onthouden. Gisteren kwam ik in de buurt van de laatste pagina's en toen vertrok ik naar ons naaiclubje. In plaats van onmiddellijk te gaan slapen om vandaag uitgerust aan de dag te kunnen beginnen, lag het boek op mijn nachtkastje 'in mijn been' te bijten. Ik moest en zou weten hoe het verhaal afliep.

Het boek "All the light we cannot see" (Als je het licht niet kan zien) van de Amerikaanse Anthony Doerr, stond maandenlang aan de top van de engelstalige bestsellerlijsten. Terecht, zo blijkt na het lezen ervan!

Het verhaal neemt ons mee naar WOII. De jonge Marie-Laure is een blind meisje dat samen met haar vader in Parijs woont. Als ze twaalf is bezetten de nazi's Parijs en vader en dochter vluchten naar Saint-Malo. Zonder het goed en wel te beseffen hebben ze de meest waardevolle schat van het natuurhistorisch musem, waar Marie-Laure's vader werkt, met zich meegenomen.

Kilometers verderop in een Duits mijnstadje groeit Werner op in een weeshuis samen met zijn jongere zusje Jutta. Werner belandt bij het Duitse leger, hoe jong hij ook is, en wordt naar het front gestuurd.

De verhalen van de twee personages raken met elkaar vervlochten en daarvoor neemt de schrijver ons mee op een reis door het verleden.  All the light we cannot see springt heen en weer in de tijd met korte hoofdstukken wat zorgt voor een hoog verteltempo en waardoor je het boek moeilijk kan neerleggen. Een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten