zaterdag 23 augustus 2014

Gnocchi di patate con 4 fromaggi

Ik neem even de tijd om een van mijn favoriete Italiaanse gerechten aan te prijzen. Ik ben al jarenlang een grote fan van dit makkelijke recept, maar blijkbaar zijn er in België nog wel mensen die er nog helemaal niet van gehoord hebben: Gnocchi di patate con 4 fromaggi.

Zoals de naam al laat vermoeden is gnocchi geen pasta, maar wordt het gemaakt van aardappelen. Je kan de moeite doen om deze gnocchi zelf te maken (aardappelen koken, door de passe-vite halen, peper, zout toevoegen, bloem en een eitje. Het deeg mengen en dan met de handen deze bolletjes ervan draaien en met de vork er even z'n typische vorm aan geven), maar ze zijn ook in elke supermarkt te vinden.

In Italië eten ze dit vaak gewoon met een beetje olijfolie, peper en parmezaan over, met een tomatensaus of, mijn absolute favoriet, vierkazensaus. Ik maak dit vaak klaar als het snel moet gaan of als ik een trio di pasta (ook al is dit niet helemaal correct) serveer wanneer er gasten komen eten.

De vierkazensaus is heel eenvoudig te maken en de gnocchi's worden in 3 minuten gekookt.

Ingrediënten saus:

  • 150 g mascarpone
  • 100 g fijngeschaafde parmezaanse kaas
  • 50 g pecorino
  • 50 g gorgonzola
  • peper
Bereiding:
  • Zet een pannetje op een laag vuur en verwarm al roerend de mascarpone tot deze helemaal vloeibaar is geworden.
  • Voeg de andere 3 kazen toe en laat deze smelten in de mascarpone. Opgelet: blijf roeren zodat er niets kan aanbranden.
  • Kruid af met peper en de saus kan over de gnocchi worden gegoten om te serveren.
Comfort food van de bovenste plank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten