woensdag 14 januari 2015

Bourdaloue van appelen

Vorige week kreeg ik het verbod van mijn osteopaat om nog schoon te maken, wasmanden op te heffen, boodschappen te dragen,...met andere woorden mijn rug te belasten. Iemand die altijd door het huis loopt met een stofzuiger of stofvod in de hand laten rusten is natuurlijk niet vanzelfsprekend.

Met de baby op komst en de pijn die ik ervaar leek het me toch maar het beste om te luisteren naar wat me gezegd werd. Dit weekend mocht ik dus beroep doen op mijn lieve mama die me kwam helpen poetsen.

Niet enkel de schoonmaak moet ik uit handen geven, maar ik mag dus ook niets meer doen op de babykamer die momenteel nog niet is afgewerkt. Gelukkig heb ik ook nog een lieve broer rondlopen die "het lief" graag een handje kwam toesteken om de laminaat te leggen op de zolderverdieping. Ik zag mijn kans dus mooi om de werkmannen in de watten te leggen met een lekker zondags dessertje: taart!

Op het menu stond een bourdaloue van appels naar een receptje van Roger Van Damme.

Ingrediënten voor het boterdeeg:
  • 250 g patisseriebloem
  • 200 g suiker
  • 100 g boter
  • 1 ei
  • 1 eierdooier
  • 1 snuifje zout
  • 1 tl geraspte schilletjes van sinaasappel, citroen en limoen
  • 1 el amandelpoeder
Ingrediënten voor de amandelcrème:
  • 75 g zachte boter
  • 92 g poedersuiker
  • 92 g amandelpoeder
  • 9 g puddingpoeder
  • 1 cl bruine rum (kan ook zonder)
  • 55 g eieren
  • 30 cl room
  • 2 verse appelen (Roger Van Damme gebruikte peren, maar ik ben meer een fan van appelen)
  
Bereiding:
  • Maak een kuiltje in de bloem en doe er de eieren in.
  • Kneed samen met de rest van de ingrediënten tot een soepel deeg. Je mag hiervoor gerust de handen vuilmaken en niet met de keukenrobot werken!
  • Maak een bolletje van het deeg en bestuif het aanrecht met bloem om het uit te rollen.
  • Leg het deeg voorzichtig in een taartvorm zonder bodem. Zorg dat het goed tegen de randen is aangesloten.
  • Rol met de deegrol over de randen van de vorm en verwijder het overtollig deeg.
  • Plaats de taartvorm op een bakplaat en bestrooi de bodem met amandelpoeder. (Ik legde een stukje boterpapier onder de taartbodem zodat deze zeker niet aan de bakplaat zou blijven plakken)
  • Verwarm de oven voor op 160°C.
  • Meng alle ingrediënten voor de amandelcrème, behalve de room en de appelen (of peren) in de keukenmachine. Spatel er daarna de vloeibare room door.
  • Snijd de appelen (of peren) in twee, schil ze en snij elke helft in smalle repen.
  • Leg de repen fruit op de bodem van de taart en spuit de crème met een spuitzak tussen de appelen.
  • Bak de taart 25 tot 30 minuten in de warme oven.
Een taart die erg in de smaak viel en die ook perfect als dessert kan worden opgediend met een bolletje ijs of gewoon lekker bij een kopje koffie!

1 opmerking: