zondag 17 maart 2013

Vogelnestjes à la Gert De Mangeleer

Een van mijn favoriete gerechten, die ik tot dit weekend nooit zelf gemaakt had, zijn vogelnestjes. Mijn mama maakt die heerlijk klaar in de oven met puree en tomatensaus met champignons in.

Tijdens een van de afleveringen van "Beste hobbykok van Vlaanderen", maakte driesterrenchef Gert De Mangeleer zijn versie van dit gerecht klaar, gebakken in de friteuse.

Ingrediënten:
Voor de vogelnestjes: 
  • 660 gr varkens-en kalfsgehakt
  • 4 eieren
  • panko
  • 2 sjalotjes
  • een kleine hoeveelheid verse tijm, basilicum, oregano en peterselie
  • zout en zwarte peper
Voor de tomatensaus:
  • 1 ajuin
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • enkele champignons
  • sambal
  • 1 blaadje laurier
  • look
  • olijfolie
  • Sherry of Madeira
  • 1 el suiker
  • 400g tomatenblokjes 
Bereiding:
  • Hak de kruiden, de look en de sjalotjes fijn en meng met het gehakt.
  • Breng het gehaktmengsel op smaak met peper en zout.
  • Kook de eieren gedurende exact 6,5 minuten, laat ze onmiddellijk schrikken in ijskoud water en pel ze.
  • Gebruik 165g gehakt per balletje. 
  • Spreid het gehakt uit over een stukje plasticfolie en rol de eitjes voorzichtig in het gehakt om perfecte vogelnestjes te maken.
  
  • Rol de vogelnestjes in de panko.
  • Snij de ajuin, champignons en de look fijn en stoof aan in olijfolie.  Voeg het blikje tomatenpuree toe en laat kort meebakken.
  • Voeg de tomatenblokjes toe en kruid bij met peper, zout, sambal en een laurierblaadje. Laat de saus 10 minuten pruttelen op een zacht vuurtje.
  • Breng op smaak met een scheutje Madeira.
  • Haal het laurierblad uit de saus, mix de ingrediënten en passeer door een sauszeef.
  • Frituur de vogelnestjes per 2 exact 4,5 minuten op 190°C in de frietketel.
  • Dien op met puree en de saus.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn vogelnestjes in het frietvet zijn opengebarsten. Helaas heb ik niet de luxe zoals de hobbykoks op tv om feedback te krijgen van twee driesterrenchefs en ik vermoed dat Gert De Mangeleer niet de tijd heeft, tussen zijn tv-opnames en drukke werkschema in Hertog Jan, om mijn blog te lezen. Maar ik vermoed dat het kan liggen aan het feit dat ik mijn frietvet al 3x had gebruikt of dat ik ander gehakt heb gebruikt, nl. runds-varken.

Ondanks het feit dat de vogelnestjes opengebarsten waren (mooi gecamoufleerd op de foto hé) en ik hierdoor zo van slag was dat mijn presentatie niet was zoals zou moeten, hebben de vogelnestjes enorm gesmaakt. 

De saus van Gert De Mangeleer smaakt echt naar meer, de puree was lekker smeuïg en het eigeel stroomde mooi naar buiten bij het doorsnijden van de vogelnestjes.

Zeker en vast voor herhaling vatbaar, met het juiste gehakt en vers frietvet!
 

2 opmerkingen:

  1. Voor je ze in de panko draait, moet je eerst bloem rond je vogelnestjes doen en vervolgens ze omwentelen in een losgeklopt eitje, dan kun je je panko goed aan je bolletje plakken! Dan zullen ze waarschijnlijk niet openbarsten (ons frietvet was al 10x gebruik :-))... Bij mij is het op deze manier wel gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toffe tip! Ga ik zeker en vast proberen de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen